°1944, Neerpelt – overleden in 2020
Malou Swinnen studeerde aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Hasselt, atelier fotografie. Ze is leraar plastische opvoeding. De lichamelijkheid van de mens is doorheen haar werk een constante.
In haar Maskers uit 1990 betreft het geregisseerde beelden waarin zij naakten op surrealistische wijze met onherkenbare gezichten aankleedt en hierdoor hun erotiek versterkt. Geleidelijk evolueert zij naar een bewuste afstandelijkheid en naar een open en bloot ontleding van haar modellen. Weggeplukt van op de straathoek en de kijker recht in de ogen aanstarend van op een monotone achtergrond zijn zij meer objecten dan subjecten van onze tijd.
Werk in bezit van onder andere CIAP Hasselt, Musée de la Photographie de Charleroi, Bilbliothèque Nationale de Paris, Museum voor Fotografie Antwerpen, Stedelijk Museum Hasselt, Provincie Limburg, Vlaamse Gemeenschap, Vlaams Parlement, Dexiabank.