°1978, Turnhout – woont en werkt te Merksplas
Kunst wortelt dus steeds in het alledaagse, al doet zij er wel iets mee. Voor Tom Woestenborghs is dat niet anders. In zijn werk neemt Tom Woestenborghs vaak autobiografische anekdotes of zelfgemaakte foto’s als vertrekpunt, met een scherpe neus voor de curiositeiten en verrassingen die het leven rijk is. Deze scènes knipt hij als het ware uit de werkelijkheid, om er nadien zelf mee aan de slag te gaan. Zijn composities zijn vervaardigd uit gekleurde folie, die hij secuur en in verschillende lagen aanbrengt op plexiplaten. Waar de collagetechniek het doorgaans moet hebben van een opake materialiteit, werkt Woestenborghs met transparant materiaal dat het licht gradueel doorlaat. Het procédé van de lichtbakken is in de eerste plaats ontleend aan de industrie van reclamepanelen: over alledaagsheid gesproken… Maar de manier waarop onze blik door dit samenspel van licht en beeld gevangen wordt, doet nog aan een ander, minder triviaal fenomeen denken: glasramen. In de twaalfde eeuw ontwierp abt Suger de Saint-Denis een bepaald soort theologie die bekend staat als ‘lichtmystiek’. Het glasraam deed er dienst als een soort scherm tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke licht, dat de goddelijke aanwezigheid in de gotische basiliek symboliseerde. Profane reclamepanelen en sacrale glasramen: twee associaties die haaks op elkaar lijken te staan. Dat is niet noodzakelijk zo. In het werk van Tom Woestenborghs wordt het alledaagse met een mystieke zweem omgeven. Voor de mysticus was het wereldse slechts een voorsmaakje van het bovenwereldse. In het werk van Woestenborghs wordt de alledaagsheid echter op zichzelf teruggeworpen, op haar eigen, zwijgzame kern – als een belofte die niet kan worden ingelost.
Pieter Vermeulen
-
-
-
Minolta DSC
-
-
-
Minolta DSC
-
-
SAMSUNG
-